Phalaborwa - Kruger NP - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Diana, Jørgen & Iris Peterse - WaarBenJij.nu Phalaborwa - Kruger NP - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Diana, Jørgen & Iris Peterse - WaarBenJij.nu

Phalaborwa - Kruger NP

Door: Jørgen Peterse

Blijf op de hoogte en volg Diana, Jørgen & Iris

02 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Om 06.00 uur gaat de wekker. Vandaag staat er een bezoek aan het Krugerpark op de planning en dus zijn we er vroeg bij. Snel ontbijten en dan de auto in voor de ultra korte rit naar de Phalaborwa gate, de toegang tot het park.

Vanaf de toegangspoort naar het Letaba Camp is één van de hoofdwegen van het park. De H9 is 52 kilometer lang, geasfalteerd en aan beide zijden geflankeerd door het specifieke terrein wat je verwacht voor neushoorns. We volgen deze weg tot we bij de S51 komen, een onverharde weg naar een klein meertje. De eerste olifanten van de dag zijn alweer een feit. Eenmaal terug op de hoofdweg gaan we door richting Letaba. Als we een paar kilometer hebben gereden komen we wat buffels tegen. Nou ja, wat buffels...... Het is een groep van zo'n 80-100 beesten en ze zijn bezig om de weg over te steken. Wat een geweldig gezicht! Voor we aan het eind van de H9 zijn stoppen we nog een keer bij een meertje. Hier zien we op grote afstand een nijlpaard voorbijkomen. Zelfs te ver voor de 400mm lens, dus deze tellen we niet.....

Even een sanitaire stop in het kamp en we gaan weer verder. De route die we volgen is de S46, welke parallel loopt aan de rivier. Je merkt het direct, de dieren nemen in aantallen toe dichter bij het water. In het midden van de rivier ligt een hele kolonie nijlpaarden te zonnebaden.Als we bij de Engelhard dam stil staan om de verdere route te bepalen komt er een gigantische olifant aangeslenterd. Hij vervolgd onverstoorbaar zijn weg en steekt op een meter of 10 voor onze auto de weg over. Een paar tellen later is hij al nergens meer te bekennen.

Ondertussen zitten we al ruim 4 uur in de auto en dus wordt het tijd om de terugweg aan te vangen. Iets verderop worden we weer aangenaam verrast door overstekende olifanten en zebra's op de weg.

Rond 14.00 uur zijn we weer terug bij ons huisje met de volgende score: olifanten, zebra's, buffels, giraffen, wrattenzwijnen, impala's, kudu's, nijlpaarden, krokodillen en vele vogelsoorten.

De rest van de dag wordt er gezwommen, gegeten en gedronken. Weer een dag in het paradijs is ten einde.

• 05 Juni 2014 - 15:13

Francisca:

Hoe heerlijk dit te lezen vanuit een regenachtig Nederland.
    Klink helemaal goed! Mooie score van dieren!