Mokopane - Kololo Game Lodge - Reisverslag uit Mokopane, Zuid-Afrika van Diana, Jørgen & Iris Peterse - WaarBenJij.nu Mokopane - Kololo Game Lodge - Reisverslag uit Mokopane, Zuid-Afrika van Diana, Jørgen & Iris Peterse - WaarBenJij.nu

Mokopane - Kololo Game Lodge

Door: Jørgen Peterse

Blijf op de hoogte en volg Diana, Jørgen & Iris

05 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Mokopane

Een vroege start. Vandaag gaan we richting onze laatste overnachtingsplek tijdens deze reis, het Kololo Game Reserve. Derhalve zitten we om 07.30 uur met zijn allen aan een uitgebreid ontbijtbuffet. De auto was al gepakt en we rijden stipt om 08.30 uur het terrein van het Kanniedood Guesthouse af. Een rit van zo'n 275 kilometer ligt voor ons en als alles goed gaat hebben we daar 2,5 - 3 uur voor nodig. Het eerste gedeelte mijden we de tolweg door de oude weg te volgen die is vervangen door de tolweg. Deze weg loopt min of meer parallel aan de tolweg, maar biedt een heel ander aanzicht op het land.

Het aantal private game reserves is ondertussen niet meer op 1 hand te tellen. Onophoudelijk rijden we langs hekwerk en grote poorten van commerciële bedrijven die wat willen verdienen aan al het moois dat Zuid Afrika te bieden heeft. Onderweg zien we dus ook her en der wat impala's dicht bij de afrastering staan.

Ongeveer 38 kilometer voor onze eindbestemming passeren we het dorpje Vaalwater. Tijd voor een sanitaire stop, boodschappen en het afdanken van de auto. Als we Vaalwater verlaten is het nog ongeveer 8 kilometer tot onze afslag naar de Bakkerspas. Dit is de 29 kilometer lange onverharde weg die ons naar de ingang van het reservaat zal leiden. De weg heeft erg te leiden gehad onder de hevige regen van afgelopen maart en het is dus goed oppassen waar je rijdt. Grote gaten zijn in de weg gespoeld. Geen probleem, onze auto staat hoog op de wielen en we hebben geen haast.

Eenmaal aangekomen bij de toegangspoort melden we ons en het hek gaat open. We rijden ongeveer een kilometer door grasland om bij de receptie te komen. Onderweg komen we gnoes, impala's en wrattenzwijnen tegen. Ingecheckt worden we naar ons onderkomen met de illustere naam "ome Piet" gebracht. Een huisje naar oud boerenstijl met een rietendak. De ingang is via de ruime buitenkeuken, welke je naar een knusse woonkamer leidt. Aan beide zijden van de woonkamer is er een slaapkamer met ieder een aangrenzende badkamer. Vanuit de woonkamer is er ook toegang tot een heerlijke veranda waar we een geweldig vrij uitzicht hebben. Met een groot grasveld voor de deur kan Iris alle kanten uit.

Kololo bestaat uit 2 delen. Het eerste deel is een groot afgesloten terrein waarop alle onderkomens en faciliteiten liggen. Op dit terrein lopen allerlei niet gevaarlijke dieren gewoon los, waaronder de impala, zebra, gnoe etc. Deel 2 is het grote afgesloten reservaat met de naam Welgevonden. Hier bevinden zich de overige dieren waaronder de "big five".

Gesetteld en wel besluiten we om de reis van ons af te spoelen en de inwendige mens te verwennen. De tijd gaat snel en voor we het weten genieten we in het restaurant van een heerlijke maaltijd en een waanzinnig mooie zonsondergang boven de bergkam!

• 07 Juni 2014 - 22:44

Francisca: