Black Leopard Camp - Close encounter - Reisverslag uit Lydenburg, Zuid-Afrika van Diana, Jørgen & Iris Peterse - WaarBenJij.nu Black Leopard Camp - Close encounter - Reisverslag uit Lydenburg, Zuid-Afrika van Diana, Jørgen & Iris Peterse - WaarBenJij.nu

Black Leopard Camp - Close encounter

Door: Jørgen Peterse

Blijf op de hoogte en volg Diana, Jørgen & Iris

30 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Lydenburg

Het schema voor vandaag ziet er hetzelfde uit als gisteren. De wekker gaat vroeg voor het mannelijke gedeelte van de tent en de dames snurken nog even door.

Na de broodnodige mok koffie beginnen we aan de eerste zoektocht van de dag. Deze levert relatief weinig op. Het is nog te koud, zelfs voor de beesten. 2,5 uur en een handvol foto's later zijn Rudi en ik dan ook weer terug in het kamp voor het ontbijt. De tijd tot de volgende game drive besteden we gedrieën. Iris vindt haar weg al lekker door het kamp en spreekt iedereen gewoon aan, ongeacht de taal die hij / zij spreekt.

Om 16.00 uur ga ik op voor de laatste rit tijdens dit verblijf. Het is dus nu of nooit als ik de luipaard wil zien in dit reservaat! De tocht begint goed. We zien een grote diversiteit aan dieren. Tijdens het ophalen van de gasten voor het weekend heeft de gids de giraffen getraceerd. We begeven ons daarom naar het meertje teneinde ze te fotograferen. Daar aangekomen blijken ze gevlogen en een zoektocht door de omgeving begint. Deze slokt alle tijd op en het einde van de rit nadert snel. Dan het bericht over de radio...... Luipaard gesignaleerd!

Rudi gooit de wagen in een U-turn en zegt me dat ik me goed moet vasthouden. Zo hard mogelijk gaat hij over de onverharde wegen met diepe gaten en heuvels. Ik wordt behoorlijk heen en weer geslingerd. Na een dollemansrit van een minuut of 15 komen we op de desbetreffende locatie aan. Er staat een andere wagen met 3 personen te turen naar de hoge grassen. Ondanks hun aanwijzingen kunnen wij het beest niet traceren. Het zijn meesters in de camouflage. De andere wagen vervolgd zijn weg en wij rijden 100 meter voorbij de heuvel om te gaan keren. De duisternis is ondertussen ingetreden.

Als we de wagen hebben gekeerd zien we boven aan de heuvel het silhouet van de machtige jager. Ik krijg er kippenvel van! Snel een foto, maar dat levert niets meer op. Het beest begint zich heuvelafwaarts te bewegen en lijkt de weg voor ons over te willen steken. We houden hem in het licht van een grote lamp om hem goed te kunnen volgen. Dit trekt zijn aandacht en hij komt onze richting uit. Naast een boom gaat hij er eens goed voor zitten. Helaas is de sluitertijd te lang en wordt ook deze foto niks. Wat een shot had dat geweest zeg!

Opeens zijn we hem zomaar uit het oog verloren. Dat is geen best nieuws. Het moment dat we hem weer in de gaten krijgen staat hij op hooguit 10 meter afstand naar ons te loeren. Ook Rudi vindt de situatie nu penibel worden. Als uit het niets maakt het beest een sprong naar voren om vervolgens af te buigen en te verdwijnen in de vegetatie. Beide hebben we wat hartkloppingen en we vangen de terugreis aan.

Wat wazige en helaas geen goede foto's, maar wat een ervaring!!!

De avond eindigt zoals de vorigen met een drankje en een maaltijd. Enige verschil is het verhaal wat aan tafel de ronde doet; "close encounter with a leopard"!

• 02 Juni 2014 - 00:47

Gea: