Blue Mountain Train - Reisverslag uit Ooty, India van Diana, Jørgen & Iris Peterse - WaarBenJij.nu Blue Mountain Train - Reisverslag uit Ooty, India van Diana, Jørgen & Iris Peterse - WaarBenJij.nu

Blue Mountain Train

Door: Jørgen

Blijf op de hoogte en volg Diana, Jørgen & Iris

23 Oktober 2007 | India, Ooty

04:45 uur.... De wekker om op te staan en bijtijds richting het ticket office op het station van Mettupalayam te gaan. Hier kunnen we kaarten kopen voor de treinreis naar Ooty. Officieel gaat het loket om 05:30 uur open, maar dat nemen ze hier niet zo nauw. Rond 05:50 uur is de beambte ook wakker en kan het loket open. We stonden vooraan, maar tegen de tijd dat het loket open ging stond er al weer een Indiër voor ons. Na deze even op zijn Indiaas behandeld te hebben hadden we toch als eerste ons kaartje en konden we richting perron. De trein zou om 07:15 uur vertrekken en de wagons stonden al klaar. Alvast instappen en een plekje aan de linkerkant bemachtigen voor de beste uitzichten op de bergen (volgens de Lonely Planet).

07:00 uur rijdt uiteindelijk ook de ouderwetse stoomlocomotief het station binnen. Deze wordt achteraan aangekoppeld omdat het bergop via een duwsysteem in plaats van een treksysteem werkt. Uiteindelijk vertrekt het minitreintje voor een tocht van 46 kilometer bergopwaarts. De beschrijvingen kloppen inderdaad en de uitzichten zijn geweldig. Onderweg wordt er een aantal keer gestopt omdat de stoomlocomotief moet worden voorzien van nieuw water. Af en toe wordt er ook een stationnetje aangedaan en op één van deze stationnetjes - Hills Grove - worden we wederom getrakteerd op een hele tros apen. Als we het station inrijden zitten er al zo'n 30 op het dak klaar om ons te verwelkomen. Iedereen de trein uit en foto's maken......

De gehele rit duurt zo'n 5 uur en uiteindelijk komen we rond het middaguur dan ook aan op het hillstation Ooty. Zoals de laatste dagen al het geval is begint het hier ook rond de middag te regenen en dus gooien we ons plan om. In plaats van te overnachten in een dorpje aan de voet van de bergen en op wildjacht te gaan besluiten we om de rechtstreekse bus naar Mysore te nemen. Als je geen pech krijgt onderweg, dan duurt de reis 5 uur. Met een vertrektijd van 12:30 uur zouden we dus rond 17:30 uur aan moeten komen, maar we kregen problemen met de linkerachterband. Al met al hebben we daar 2 keer voor moeten stoppen en betekende dat een aankomsttijd van 19:00 uur. Wederom in de regen. Op de één of andere manier zit het niet helemaal mee momenteel, want het moesson seizoen loopt normaliter maar tot eind september :-(

Maar goed we zijn er weer.... Enne; we hebben 's avonds wel heerlijk gegeten als afsluiting van de dag. Morgen uitslapen, want het was een lange reisdag.

• 25 Oktober 2007 - 19:05

De Dyk:

diana wat zie je er weer leuk uit op het peron hahaaaaaaaaaaaaaaa