Tempeltoer - Reisverslag uit Mysore, India van Diana, Jørgen & Iris Peterse - WaarBenJij.nu Tempeltoer - Reisverslag uit Mysore, India van Diana, Jørgen & Iris Peterse - WaarBenJij.nu

Tempeltoer

Door: Jørgen

Blijf op de hoogte en volg Diana, Jørgen & Iris

26 Oktober 2007 | India, Mysore

Donderdag 25 oktober. Vandaag doen we het op de luxe manier. Om 08:00 uur hebben we het ontbijt genuttigd en staat de taxi voor. Er is een rondrit gepland langs drie bezienswaardigheden op zo'n 120 kilometer van Mysore.

De eerste stop is Sravanabelagola waar we 750 uitgehakte traptredes mogen beklimmen om bovenop een monoliet te komen. Hier treffen we de eerste tempel van de dag met daarin een 17.5 meter hoog beeld genaamd Gomateshvara. Na te hebben nagenoten van het werkelijk schitterende uitzicht beginnen we aan de afdaling om de taxi weer op te zoeken.

Next stop -> Halebidu
Ook hier een werkelijk schitterende tempel - genaamd Hoysaleswara - waar in totaal 80 jaar aan is gewerkt (en hij is nog steeds niet af). De hele tempel is voorzien van kleine beeldhouwwerken in de vorm van goden, olifanten en andere taferelen uit het dagelijks leven van weleer.
Wat ons tevens bij zal blijven van Halebidu is de meest smerige lunch die we tot nog toe in India voorgeschoteld hebben gekregen!

Volgende halte -> Belur
De tempel alhier heeft de naam Channekeshawa. Het is een redelijk groot ommuurd complex met daarin diverse kleinere tempels. De grote tempel wordt dagelijks gebruikt voor een aantal ceremonies. Helaas niet op het tijdstip dat wij er zijn. Een ander ding wat hier opvalt is dat men zowaar bezig is om de tempel schoon te maken. Door alle roetaanslag zijn bijna alle tempels die we tot nog toe hebben gezien zwart. De toegangspoort wordt hier schoongemaakt en dat laat gelijk zien dat het complex in zijn algemeenheid nog veel mooier is dan zo op het eerste gezicht. Eigenlijk zouden ze dit overal moeten doen, maar ja......

Moe maar voldaan stappen we weer in de taxi voor de rit terug naar Mysore. Na een verkwikkende douche hebben we in een restaurant onder het genot van live muziek nog lekker nagenoten.