Tough ride to Trichy - Reisverslag uit Trichy, India van Diana, Jørgen & Iris Peterse - WaarBenJij.nu Tough ride to Trichy - Reisverslag uit Trichy, India van Diana, Jørgen & Iris Peterse - WaarBenJij.nu

Tough ride to Trichy

Door: Jørgen

Blijf op de hoogte en volg Diana, Jørgen & Iris

11 Oktober 2007 | India, Trichy

Om 06.00 uur in de ochtend gaat de wekker. Navraag bij het busstation had ons de vorige dag namelijk geleerd dat de bus naar Trichy om 08.00 uur zou vertrekken en dus moesten we er bijtijds bij zijn. Ons hele hebben en houwen werd dus weer in een tuctuc geslingerd voor een kortstondig ritje naar het busstation. Daar aangekomen blijkt al snel dat er om 08.00 uur geen bus naar Trichy gaat! De eerste bus vertrekt pas om 10.00 uur. Een alternatief is om eerst met de bus naar Villupuram te gaan en daar een overstap te maken. Om niet 3 uur op het busstation te blijven wachten besluiten we om dat te doen. De eerste rit is er eentje van een uur en gaat echt al richting de binnenlanden van India. Omdat we tot nog toe aan de kust zijn gebleven is dit weer nieuw voor ons. Een hele hoop groen en vooral veel vervallen dorpjes. Wat een armoe waarin deze mensen leven. Al met al wordt het nog redelijk spannend om onze stop te vinden. Bushaltes kent men bijna niet (op de busstations na) en er is bijna niemand die ons kan vertellen waar we moeten overstappen. Uiteindelijk blijkt dat we op het eindpunt van de bus er uit moeten en het vervolg van de reis moeten zien te regelen. Aangekomen op de laatste stop lopen we eigenlijk direct tegen de bus naar Trichy aan en...... hij staat op punt van vertrekken. Wat dat betreft zit het ons absoluut mee. Tot nog toe bijna geen wachttijd gehad. De volgende 4 uur zien we niets anders dan rijstvelden, veel groen en tempels. Het is een behoorlijk heftige rit en je kunt het beste achterin de bus zitten om niet te hoeven zien wat voor capriolen de chauffeur uithaalt. Na een hobbelige rit verschijnen na 4 uur dan eindelijk de tempels van de tempelstad Trichy. Ze rijzen hoog boven de bomen uit, een indrukwekkend gezicht! Aangekomen in het centrum checken we in voor een verblijfplaats en gaan we de stad in.

Omdat we met de trein door willen naar het zuidelijkste puntje van India moeten we eerst naar het ticket office van de Indiase spoorwegen. Een treinreis begint hier met het "kopen van een kaartje", maar dan Indian Style. Je bent verplicht om eerst een reserveringsformulier op te halen bij loket 1; dit vervolgens in te vullen met waar je op stapt, waar je heen wilt, wanneer etc etc. Als dit formulier is ingevuld moet je er mee naar loket 2 om de reservering te maken. Al met al een tijdrovend proces, maar de werkloosheid wordt op deze manier redelijk verborgen. Als het goed is gaan we met een nachttrein die morgen (donderdag) om 22.40 uur vertrekt. Als het goed is, want hij zit eigenlijk vol! Maar goed; we zijn nummer 1+2 op de wachtlijst dus dat gaan we wel redden....

In de middag besluiten we om het "rock fort" te bezoeken. Dit is een fort op een grote monoliet die boven de stad uit torent en om er te komen is een klim van 473 traptreden vereist. Onderweg kom je dan twee tempels tegen. Een hele tippel, maar het is het uitzicht meer dan waard.

Als we helemaal boven zijn worden we getipt dat er 's avonds een ceremonie zal plaatsvinden in een tempel. Omdat dat al over een uur is besluiten we weer af te dalen en richting de tempel te gaan. Het betreft hier een geweldig mooie tempel met schitterende friesen en andere beeldhouwwerken. De ceremonie vangt aan en er worden 2 zilveren ossen en 1 zilveren pauw op karren geladen om onder luid gezang (begeleid door trommels, fluiten en een olifant) vanuit de tempel te worden rondgereden. Achteraf bleek dat het een heilige ceremonie was omdat het nieuwe maan was. Errug indrukwekkend! Indiana Jones achtige praktijken. Een mooie dag komt ten einde.

• 11 Oktober 2007 - 12:17

Hilde Hoving:

Fantastisch dat jullie ook zo kunnen genieten van zo'n voor ons exotisch en onbegrijpelijk schouwspel. Ik lees inelkgeval veel plezier. Wens jullie een evenzo spoedig vervolg van de reis (en ik wil elk moment wel ruilen).