Kololo Game Lodge - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Diana, Jørgen & Iris Peterse - WaarBenJij.nu Kololo Game Lodge - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Diana, Jørgen & Iris Peterse - WaarBenJij.nu

Kololo Game Lodge

Door: Jørgen Peterse

Blijf op de hoogte en volg Diana, Jørgen & Iris

06 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Vaalwater

06.45 uur staat de oppas voor de deur van onze hut. Iris slaapt lekker uit en wij gaan op zoek naar het restant om onze "big five" te completeren. Het is een koude ochtend ondanks dat er geen wolkje aan de lucht is. De wind is fors en snijdt door merg en been. Reservaat Welgevonden omvat 40.000 hectare zeer divers land, waarvan wij een klein deel zullen doorkruisen in het meest zuidelijke puntje.

Als we een goede drie kwartier onderweg zijn kunnen we nummer 4 van onze lijst afstrepen. Op de overgang van de weelderige grasvelden naar een verbrand gedeelte ligt een groep van 6 leeuwinnen zich te goed te doen aan wat eens een gnoe is geweest. In de nabijheid staat een jakhals zich te verlekkeren over de kliekjes die misschien over zullen blijven. Opeens verschijnt aan de rand van het grasveld het hoofd van de familie, een grote mannetjesleeuw met mooie manen. Blijkbaar heeft hij zijn portie al gehad want hij draait zich snel om en loopt de beschutting weer in. Ademloos kijken we nog een tijd toe. Net als we door willen rijden verschijnt in de verte een kudde gnoes. De leeuwinnen hebben dit ook opgemerkt. Ze nemen bijna allemaal een zittende houding aan en zonder uitzondering zijn de ogen gericht op de gnoes. Aangezien de gnoes nog te ver weg zijn gaan ze uiteindelijk het gras in. Wie weet om in hinderlaag af te wachten tot ze dichterbij zijn..... Op korte afstand passeren we de leeuwen. Het is dat we weten dat ze daar zitten, want zichtbaar zijn ze niet meer.

Het reservaat beschikt over zo'n 120 witte neushoorns. Vanuit de verte zien we er wel 2 lopen, maar het is nog te ver voor een foto. Onze lijst is dus nog niet compleet.

Aan de rand van een waterplas wordt de wagen stilgezet en krijgen we de kans om de bloedcirculatie weer op gang te brengen. De benen worden gestrekt en de inwendige mens wordt voorzien van een hete bak koffie en een muffin. Als iedereen weer is bijgetrokken stappen we weer in en vervolgen onze weg. Het duurt niet lang of we spotten wederom neushoorn. Als de gids de auto tot op een meter of 3 heeft gereden blijkt het in totaal om 5 mooie exemplaren te gaan. Een moeder met 4 uit de kluiten gewassen "baby's". Een mooi plaatje bij elkaar. Blijkbaar is de benaming voor een groep neushoorns een "crèche". Weer wat geleerd.

Met deze vondst is het plaatje compleet, de "big five" is gevonden en vastgelegd op de gevoelige plaat.

Ondertussen is het tijd geworden om de terugreis aan te vangen. De tijd zit er op. We zien nog een moeder neushoorn met een heel klein kalfje er achteraan hobbelend. Een mooi, vertederend gezicht. Bij terugkomst in de Lodge halen we Iris op en gaan we uitgebreid brunchen. De rest van de dag besteden we aan voetballen, relaxen, boekje lezen, blog bijwerken etc.

• 07 Juni 2014 - 13:17

Linda:

Check! The big five afgevinkt. Super! Klinkt als een super reis die jullie maken. Geniet nog van het laatste stukje!

• 07 Juni 2014 - 22:45

Francisca: